Midien seikkailu Tukholmassa

Midien perinteinen kesäreissu suuntautui tällä kertaa Tukholmaan, Arlandastadin kahdelle upealle kentälle. Matkaan lähdettiin 25.7. aikaisemmin kuin normaalisti aamukierrokselle eli kello 5.00. Liekö matkajännitys valvottanut pelureita yöllä, kaikki olivat paikalla jo hyvissä ajoin ja matkaan päästiin jopa hieman etuajassa.

Vaasan lentokentällä tunnelma oli aamukahvipöydässä odottava ja leppoisa. Ikkunasta ulos katsellessa näimme, kuinka bäginkuljetuslaukut nousivat koneen kyytiin yksi kerrallaan. Rohkeimmat vitsailivat, että näinköhän vaan kaikki bägit mahtuvat mukaan. Matkanjohtaja rauhoitteli tilannetta ja heilutteli suurin elkein kädessään lentoyhtiön kirjallista vakuutusta siitä, että kaikki bägit ovat ajallaan Tukholmassa.

Lentomatka sujui nopeasti ilman pahempia ilmakuoppia ja koneessa laadittiin viimeisiä suunnitelmia muutaman tunnin päästä alkavaan 72 reiän Ruuhikoski Mid International 2 - kilpailuun. Kone oli ajallaan Arlandassa, ja koska sekä hotelli että golfkenttä sijaitsevat vain muutaman minuutin ajomatkan päässä lentokentältä, aikaa klo 10.00 alkavaan kisaan oli vielä mukavasti.

Menimme yksissä miehin hakemaan bägejä matkalaukkuhihnalta ja pian hihna alkoikin pyöriä. Pieni yllätys koettiin, kun hihnalta putkahtikin vain kaksi matkalaukkua, eikä niihin kumpaankaan kokonaista golfmailaa olisi mahtunut.
 lentsikka

Apulaisapulaisapulaismatkanjohtajaksi itsensä nimennyt henkilö oli kuitenkin kokenut Tukholman kävijä ja tiesi erikoismatkatavarahihnan sijaitsevan heti kulman takana. Samaisen nurkan takana vastaan tulikin valtava kärryllinen Vaasasta tulleita golfbägejä ja nauru täytti jälleen Arlandan vitosterminaalin käytävät.

Matkanjohtajaryhmittymän eräs jäsen totesi, että ollaan hienosti aikataulussa ja bussi tulee viiden minuutin päästä hakemaan meidät oven edestä. Bägilaukut laitettiin jakoon ja lähdettiin valumaan kohti ulko-ovea. Siinä vaiheessa porukassa alkoi olla pientä hämmennystä, kun laukkukärry iski pöytään reissun kovimman tuloksen -4. Ruotsalaiset ovat tunnettuja hyvistä tuloksistaan kentillä, mutta lentokentällä tuo tulos ei ilahduttanut juuri ketään. Pienen selvittelyn jälkeen paljastui, että mid-veljien Piuhola, Nyrhinen, Juonoja ja Tokkari bägit olivat edelleen Vaasassa. Ne kuitenkin luvattiin toimittaa seuraavalla lennolla Arlandaan ja siitä suoraan golfklubille. Eikä MIDI pienestä hätkähdä, voihan ensimmäisen kierroksen vetää vuokramailoillakin.
klubi

Hyvillä mielin päästiin itse asiaan

Hotellin kautta siirryttiin ongelmitta Arlandastadin golfkeskukseen. Klubille oli suomalaisena mukava astella, sillä olihan Mikko Ilonen napannut siellä Euroopan Tourin voiton Nordea Masters kisassa vuonna 2007. Klubilla toiminta oli ammattimaista ja välineensä jo kadottaneet pelaajat saivat uudenkarheat Titleistin vuokramailat käyttöönsä. Eli ei mitään hätää. Kun kaikilla on välineet, peli voi alkaa.
Mid Internationalin pelimuotona oli tällä kertaa 72 reiän tasoituksellinen pistebogey. Samalla pelattiin myös kauden viides Midien kuukausikilpailu. Oli sovittu, että keskiviikon aamukierros Master Coursella saa kunnian toimia kuukausikisan näyttämönä.

Tiistaina aloitettiin klo 10.00 paikallista aikaa kisailemaan. Master Course erittäin hyväkuntoisine väylineen ja greeneineen antoi loistavat puitteet avauskierrokselle. Midien tapaan peli ei ollut kovinkaan ryppyotsaista, vaikka kaikki toki parhaansa aina tekevätkin. Monivaiheisen kierroksen jälkeen päästiin tankkaamaan klubiravintolan erinomaisilla herkuilla voimia iltapäiväkierrosta varten. Ensimmäisen kierroksen jälkeen kaksi miestä oli komeasti punaisella, Ari Järvelän -3, heiluttaessa tahtipuikkoa. Vuokramailamiehistä Antti Piuhola osoitti, että pienet vastoinkäymiset eivät saa haitata ja piti hallussaan kolmatta sijaa. Lentoyhtiö edelleen tilanteessa -4.

Arlandastadin New Course oli myös mielenkiintoinen tuttavuus. Kentän erikoisuutena pidettiin yksimielisesti sitä, että par 3-väylät olivat pitkiä ja haastavia, kun taas muutamat neloset olivat lyötävissä jopa yhdellä päälle. Muutamia tällaisia upeita avauksia myös nähtiin päivän aikana. Kaksi neljästä vuokramailapelaajasta oli jättänyt lainamailat klubille ja pelasi midien yhteishenkeä loistavasti kuvaten, pelikavereiden mailoilla (ja palloilla). Edelleen vuokramailoilla, erityisesti kuumalla putterilla, jatkanut Antti Piuhola oli päivän nimi. Puheenjohtaja teki upean bruttotuloksen +1 ja nousi kokonaiskisan kärkeen kahden kierroksen tasoituksellisella tuloksella -5. Muitakin kovia scr-tuloksia toisella kierroksella nähtiin. Jarkko Kuusiston 73 ja Juha Nurmenrinnan 78 ja eagle, ansaitsevat erityismaininnan.

pusikossa
 bunkkeri

Pitkän päivän jälkeen päästiin vihdoin hotellille syömään ja huilaamaan. Vaikka ihan kaikki ei päivän aikana mennytkään toivotulla tavalla, oli tunnelma korkealla ja odotukset toista päivää kohtaan huipussaan. Nyt kenttiin oli päästy tutustumaan ja seuraavana aamuna odotti European Tour- kentällä pelattava Mid-kisa. Iltaa istuttiin rauhallisissa merkeissä maailmanmenoa ihmetellen ja lähinnä golfista jutellen. Bogit alkoivat pikkuhiljaa unohtua ja vain hyvistä suorituksista puhuttiin. Niin Midiä, niin Midiä. Pienen murheen aiheutti kuitenkin edelleen tilanteessa -4 porhaltava lentoyhtiö. Ei näyttänyt helpolla taipuvan. Onneksi tiedettiin, että klo 8.00 aamulla lentokentältä lähtee tämän vannomisiin erikoistuneen lentoyhtiön palkkaama kuriiri tuomaan mailoja kohti hotellia. Koska matkaa on vain muutama kilometri, niin ehditään saada aamulla mailat mukaan, ennen kuin mennään klo 9.00 alkaen tiiaamaan.

Toinen päivä aloitettiin terävästi virallisella lyöntipelikisalla

Quality Arlanda Airport oli ainakin rauhallisuutensa ja aamupalansa puolesta nimensä veroinen. No, kadonneita mailoja hekään eivät pystyneet palauttamaan, vaikka sitä henkilökunta ansiokkaasti yrittikin. Joka tapauksessa suuntasimme Arlandastadin Master Courselle pelaamaan kisaa. Tiistailta tuttu kenttä oli mukava kokemus pelata uudelleen ja sillä käytiin tiukka kuukausikisa. Tai oikeastaan kisa oli tiukka sijasta kaksi alaspäin. Niin ylivoimainen oli mahtavassa vireessä oleva Tommi Myllymäki, eli MyllyTommi. Tommi paukautti bruttona 73 ja voitti kakkoseksi pinnistäneen Tuomas ”Whopper” Hautamäen viidellä lyönnillä. Kolmas oli Juha Kallantie tuloksella 79. Mid Internationalin kokonaiskisan johdossa jatkoi tilanteessa even edennyt Antti Piuhola. Entiseltä nimeltään Scandinavian Airlines System edelleen -4.

Kisan viimeinen kierros pelattiin jälleen New Coursella. Vaikka kenttä onkin muodoiltaan huomattavasti tasaisempi, mihin olemme Pohjolan parhaisiin lukeutuvalla kotikentällämme tottuneet, alkoi kahden päivän ja neljän kierroksen urakka näkyä väsymyksenä. Kolmen kärki viimeisellä kierroksella pelasi Juha Kankaan johdolla tulokset 73,74 ja 75. Eivät kentät aivan kaikkia voimia siis olleet mideistä vieneet. Kokonaiskisan voittotaistelusta näytti välillä kehkeytyvän viimeisten reikien trilleri. Tuomas Hautamäen voimat kuitenkin loppuivat väylää ennen Piuholaa, joka rallatteli parin viimeisen reiän väsähdyksestä huolimatta komeaan voittoon. Neljä kierrosta kilpagolfia kahteen päivään on kova urakka ja allekirjoittaneen matkamittariin kertyi yhteensä 44,4 kilometriä golfia.

Näytös ei loppunut kuitenkaan vielä voittajan viimeiseen puttiin. Kun pääsimme toisen pelipäivän jälkeen takaisin hotelliin, odotti siellä iloinen yllätys. Lentoyhtiö oli päätynyt tulokseen +-0 ja kuten kuvasta näkyy, jälleennäkeminen oli todella iloinen. Toinen ilta sujui ensimmäisen tapaan leppoisissa tunnelmissa ja mukavasta yhdessäolosta nauttien. Pöytäjalkapallo ja pöytäcurlingia pelattiin ja riemu oli korkealla katossa.
iloosena

Väsyneenä ja onnellisena värikkäälle paluumatkalle

Torstaina yhteisen aamupalan jälkeen lähdimme Arlandaan vitsaillen, että kuinkahan bägien mahtaa tällä kertaa käydä. Kotimatkan alku antoi jo viitteitä siitä, mitä on tulossa. Lentokenttäbussin kuljettaja ei ilahtunut, kun täytimme koko bussin jo ensimmäisellä pysäkillä ja pienenä jekkuna laittoi ilmastoinnin pois päältä. Kun bussi kaartoi Arlandan terminaalin eteen, siellä oli lämmintä vähintään 40 astetta.
Turvatarkastusten ym. muodollisuuksien ja tuliaisostoksien jälkeen lentokoneeseen siirtyminen tuotti hieman ongelmia, kun samalla koneella Solar Sound- festivaaleille esiitymään tulossa ollut bändi oli hukannut yhden soittajan. Ja yllätys yllätys, hän oli juuri sama kaveri, kenen nimissä heidän tavaransa oli koneeseen kirjattu. Siitä seurasi se, että saimme koneessa istuessamme seurata ikkunasta tapahtumaketjua, jossa koneen ruuma tyhjennettiin kaikesta tavarasta, myös golfbägeistä. Ikkunoiden alla tuli ja meni bägejä ja muuta tavaraa, kuin Prisman kassalla, eikä kukaan lopulta tiennyt mitkä tavarat lähtivät mukaan Vaasaan ja mitkä jäivät Tukholmaan. Tämän viivästyksen aikana lentokoneen sisälämpötila oli noussut lukemiin, joissa kaiholla mietti lentokenttäbussin ihanaa viileyttä.

Viimein pääsimme kuitenkin Vaasaan, jossa paljastui, että lentoyhtiö oli onnistunut tekemään vielä muutaman birkun Pohjanlahden yllä ja oli Vaasan laukkuhihnan päädyssä tilanteessa -5. Siinä sitä sitten taas oltiin raapustamassa papereita kadonneista matkatavaroista.

Loppumatka bussilla sujui onneksi varsin nopeasti ja siinä samalla saatiin jaettua palkintoja ansioituneille pelaajille. Ruuhikoski Mid Internationalin upean kiertopalkinnon nosti ilmaan siis Antti Piuhola ja kuukausikisan ykkönen oli Tommi Myllymäki. Lahjakorttiarvonnassa onni suosi onnetarta eli Ari Nyrhinen sai hyvitystä kadoksissa olleiden mailojen tuottamaan harmitukseen. Ja jotta juoni olisi täydellinen, bussin ilmastointi ei toiminut ja sen sisällä oli todella kuuma.

Antti Tokkari

Seuraavat kilpailut

Swingi on Ruuhikoski Golfin ajankohtaisosio, jossa voit lukea kiinnostavia kuulumisia Ruuhikosken ajankohtaisista aiheista ja golfin parissa toimivista henkilöistä.