Yhteistyöllä parempiin tuloksiin




Yhteistyö on voimaa, silloin kun puhutaan golfarin kehityksestä. Tämän ovat oivaltaneet Taina Olenius ja pro Mika Sormunen, joiden yhteistyö Tainan valmennuksessa on lähtenyt hyvin käyntiin. Nyt vuoden kestänyt valmennus on tuonut Tainan valmennukseen mielenkiintoa ja uutta innostusta lajiin.

 Viime vuoden marraskuussa aloitettiin talviharjoittelu sekä valmistautuminen kesään 2016 ja sen jälkeen toiminta on ollut systemaattista ja ohjelmoitua.

- Marraskuun alussa aloitettiin. Tehtiin suunnitelma, missä jaettiin kausi eri harjoituskausiin, kertoo Sormunen. Harjoituskausia on viisi, ensin peruskuntokausi yksi ja kaksi, sen jälkeen kilpailuun valmistava kausi, kilpailukausi ja sitten ylimenokausi. Aloitimme niin, että tein Tainalle peruskunto-kuntokaudelle ohjelman, missä oli perusliikkeitä joiden tavoitteena oli lisätä peruskestävyyttä ja lihaskestävyyttä. Sitten Taina lähti joulukuussa Thaimaaseen, homma jatkui siellä. Helmikuussa aloitettiin peruskuntokausi kaksi ja maalis-huhtikuun vaihteessa kilpailuun valmistava kausi jolloin siirryttiin enemmän tekemään rähähtäviä liikkeitä ja niin sanottua lajinomaisempaa harjoittelua.

Taina on harjoitellut Mikan ohjelman mukaan ja hänen mielestään uudet ohjelmat ovat toimineet.

- Tämä on ensimmäinen talvi, kun harjoituksia on tehty systemaattisesti ja harjoituksiin on ollut selkeästi jaetut kaudet. Kun kaudet ovat vaihtuneet myös mielenkiinto harjoitteluun ja lajiin on säilynyt koko talven. Kun minulla on ollut selkeät ohjelmat, niitä on ollut helppo noudattaa ja koko talvea ei ole tarvinnut tehdä samoja harjoituksia, iloitsee Taina
 Tainan ja Mikan palaveri
Jotkut asiat sujuvat niin hyvin, että naurattaa.

Fysiikkaharjoittelu tuo pohjaa

Talven aikana fysiikkaharjoittelu on ollut tärkeänä osana harjoittelua. Kuntosaliharjoittelussa pääperiaatteena on ollut se, että liikkeet tehdään vapailla painoilla. Tämä siksi, että harjoitteluun saadaan mukaan liikettä ylläpitävät lihakset. Lisäksi mukana on ollut voimaharjoittelu.
- Fysiikkaharjoitus on tärkeä osa sitä, että kroppa on kunnossa ja myös siihen, että jaksaa treenata. Peruskuntokaudella fysiikkaa on enemmän, kilpailukaudella taas fysiikkaharjoittelua on vähemmän ja se on ylläpitävää. Tuolloin pyritään keskittymään siihen, että liikelaajuus ja liikkuvuus pysyvät hyvänä, laji on kaikessa pääasia, kertaa Sormunen.

Taina on käynyt talven aikana myös DBC-klinikalla Anne-Mari Marttusen ohjauksessa.
- Klinikalla tehtiin aluksi kartoitus, missä katsottiin minun liikkuvuutta, kertoo Taina. Sitten erilaisilla liikkeillä lähdettiin hakemaan lisää liikkuvuutta ja lihasten toimintaa. Harjoittelussa olemme kuntosalin ja muiden fysiikkatreenien lisäksi tehneet klinikalla harjoiteltuja liikkeitä. Liikkeet ovat mukana edelleenkin harjoitusohjelmassa. Klinikalla olen käynyt kolmen-neljän viikon välein. Klinikalla joko treenataan tai katsotaan joitakin liikkeitä, joita teen omaehtoisesti, kertoo Taina.

Myös Mika on tyytyväinen DBC-klinikalta saaduista ohjeista.
- DBC-harjoittelulla saadaan lisää lihasten herättelyä liikkeen oikeaan toimintaan. Keho toimii oikein, kun oikeat tukilihakset ovat toiminnassa. Tämä mahdollista puhtaamman tekniikan ja estää vammojen synnyn, miettii Sormunen.


Valmentajan avulla ongelmat selviävät

Mika Sormusella on useita junioripelaajia valmennettavanaan, mutta henkilökohtaisena valmentajana hän toimii aikuisista vain Tainalle. Sormunen kokee Tainan tuovan hänelle haasteita, mutta myös rakentavaa yhteistyötä.
- Taina on haastava valmennettava, mutta tavallaan myös helppo, koska Taina on kova treenaamaan. Voin luottaa siihen, että kun teemme jonkun ohjelman, Taina tekee sen. Haastava tämä on siksi, että Taina tietää paljon ja on pelannut pitkään. Jokaisella asialla pitää olla joku tavoite tai merkitys, ei voi olla vain harjoittelua harjoittelun vuoksi. Se on ollut myös minulle itselleni hyvä, koska se on haastanut minut tekemään tarkemmin näitä asioita, pohtii Sormunen.

Taina puolestaan arvostaa valmentajaansa.
- Mikalla on minulle iso merkitys, etenkin tekniikan ylläpitämisessä. Mika katsoo säännöllisesti, että tekniikka säilyy ja tuolloin tiedän itse, että toistan ja teen oikeita asioita. Valmentajalla on tärkeä osa myös henkisesti. Kun tiedän, että Mika on tässä lähellä, niin jos minulle tulee joku ongelma, voin kysyä sitä tai laittaa viestiä asiasta. Mikalta saan vastaukset nopeasti, joten tiedän, että minulla on aina tuki olemassa näissä asioissa, pohtii Taina. Pelaajana arvostan Mikan ammattitaitoa ja uskon ja luotan siihen, että jos muutoksia tehdään, ne tehdään minun parhaakseni.


Monenlaisia tavoitteita

Tainan ja Mikan yhteistyössä on monenlaisia haasteita ja tavoitteita sekä Tainalle että Mikalle.
- Minä olen joskus kuullut lauseen - minun tavoitteeni on tehdä itsestäni tarpeeton, pohtii Mika. Pyrin siihen, että, että olisin Tainalle sellaisena piruna eli seinänä, ketä vasten voisi heitellä asioita. Näin ollen toiminta ei olisi ulkoa ohjattua, vaan minun tehtävänä on saada Taina ajattelemaan, mihin asioihin kannattaa keskittyä, mitkä asiat ovat tärkeitä ja miten pitäisi reagoida, jos tapahtuu jotain. Pelatessa kun pelaaja joutuu tekemään itse päätökset ja ratkaisut.

Kilpailupuolella on myös omat haasteensa ja tavoitteensa. Tainan kilpailukalenteri on tehty sillä ajatuksella, että kesän aikana on MID:n kuusi osakilpailua ja seuran mestaruuskilpailut. Tavoitteena on päästä Suomi-Ruotsi maaotteluun edustajaksi ja kauden huipennuksena olisi Mid-kisa Ranskassa. Tämä tarkoittaa sitä, että Taina pyrkii voittamaan jokaisen kisan, missä on mukana, jotta tavoitteisiin päästäisiin. Mika Sormunen kannustaa valmennettavaansa ja uskoo häneen.
- Tainalla on oikea asenne kilpailuihin. Voittamaan pitää lähteä ja Tainalla on realistiset tavoitteet siihen, kuittaa Sormunen.
TK

Kesa?treenit Mika ja Taina
Aina ei Tainallakaan ole kehon asento oikea, mutta siihen löytyy apuja Mikalta.

Seuraavat kilpailut

 Swingi on Ruuhikoski Golfin ajankohtaisosio, jossa voit lukea kiinnostavia kuulumisia Ruuhikosken ajankohtaisista aiheista ja golfin parissa toimivista henkilöistä.
 Siirry
Kilpailukalenteri »